Prudence Wing ja Malky McPherson tapasivat ensi kertaa Pine Streetillä.
Aurinko paistoi mätänevään katukuiluun, pohjoista kohti kaatuvien tiilimurjujen
takana kohosi Pacific Heightsin elintasokukkula, kadun eteläpuolelta alkoi
Fillmore, jota kutsuttiin neekereiden itseteurastamoksi. Romantiikan kaipuu oli
ajanut näyttelijäryhmän unettomina hytisevien sielujen kusiränniin, jonka
seiniä puskutraktorit söivät. Mime Troupe oli jättänyt estradit sirkushevosille
ja tuonut kulttuurin rikkaat kurjista erottavalle tulonjakajalle, hyvien ja
pahojen demarkaatiolinjalle. Mime Troupe aikoi jättää jälkensä kadulle ennen
kuin se oli myöhäistä ja skodata samalla unssin verran ruohoa.
Ryhmä esitti Kynttilänvalajaa. Prudence solvasi senteistä pihejä
ohikulkijoita, tarjosi köyhille taidetta paskan sijaan ja pillerihattua, vaikka
pikkurahakin oli Pine Streetillä omaisuus. Toisella kädellä hän heristeli
ryhmysauvaa ja liimasi saastan pakahduttamiin seiniin julisteita, jotka iltaan
mennessä oli poltettu öljytynnyreissä. Prudence oli kevätkauden katuosuuksien
Brighella, hennon Scapinon häijy sisko, hän oli astunut rooliinsa varkain ja
hoiteli markkinat samaan aikaan. Hänen äänensä peittosi pantomiimitaiteilijat
ja hänen eleensä pelottivat sivullisia, hän oli vehkeilijä, pesuainekauppias,
noita ja saarnaaja, hän hiiviskeli ihmisten joukkoon kuin kissa, käytti keppiä,
luiskahti karkuun, pysyi alati liikkeessä, sillä muuten olisi kuollut kuin
haikala tai albatrossi. Prudence rakasti roolihahmoaan.
Malky McPherson kulki näyttelijöiden ohi hartiat niskassa, tipautti
alumiinipoletin tyhjään hattuun, astui jalkakäytävältä kadulle, mumisi: —
Anteeksi nyt, mutta pääseekö tästä, on kiire.
Korvia kuumotti taiteellinen haistattelu. Malky vilkaisi taakseen.
Naamioitunut jättiläinen nimitti häntä tyhjätaskuksi ja kutsui mukaan kohtaukseen,
jossa tarvittiin lahtipenkille vaeltava kristitty, kesto kolme sekuntia ja
huolet poissa.
— Roskaa, Malky tokaisi.
Koukkunokkainen näyttelijä täräytti Malkya kepillä selkään. Mime
Troupen kuoro huusi perään vajaalla stanzalla: — Tuhmaa kieltä, hylje!
Prudence rakasti roolihahmoaan. Ei siksi että olisi samastunut
neljäsataa vuotta vanhaan hirviöön yhtään enempää kuin oli tervettä, vaan siksi
että Brighellan sielu oli syheröisempi kuin moottoritien liittymä. Brighella
taisi kaikki kepposet mitä 1500-luvun Italiassa oli tarpeen taitaa, Brighella
oli äksy piika ja juoruämmä, joka kaihtoi työntekoa kuin ruttoa, teki loitsuja,
kulki kirkkomailla ja kiersi kirkon kaukaa, vietteli isännän ja tuhosi emännän,
myrkytti mieliä, tappoi ja varasti. Brighella oli valapatto, huora ja
selkärangaton juoppo, hänen ruumiissaan kihisivät kaikki tunnetun ajan taudit,
hän oli haavoittunut eläin, karkulainen ja tyhjästä ilmestyvä muukalainen.
Brighella oli kylään saapuva jokapaikanhöylä, jonka jälkeen ei enää tarvinnut laittanut
tikkua ristiin. Hän oli aivan eri maata kuin Scapino, pikkusiskonsa, musiikista
vastaava runojen nainen, joka paikan höylättävä joka ei laittanut jalkoja
ristiin, märkä uni kuivuudesta kärsiville ja helpotus ummetuksen uhreille.
Malky jatkoi matkaansa baariin, tilasi oluen ja laittoi soimaan Ray
Charlesia. Baarimikko kreppasi tukkaansa samalla kun valutti lasia täyteen.
Tanssikorokkeelle keinui väsynyt mulattityttö. Malky kätteli loosissa
ruokailevat Lewsin veljekset, maksoi kolmannesunssinsa ja meni baarin perällä
olevaan toimistoon. Johtaja Sullivan oli syventynyt lukemaan sanomalehteä.
Malky nosti arkistokaapin takaa avonaisen lääkärinlaukun ja katsahti
syrjäkarein pomoaan, työnsi päänsä laukkuun ja nuuhkaisi. Aina sama kamferin
haju. Mutta jotain puuttui. Laukussa oli osastoja saman verran kuin
sairaalassa, sinne oli helppo hukata vaikka isoäitinsä, mutta kun ei ollut
siitä kyse. Lääkärinlaukun instrumenttien paikalla oli ruuvimeisseleitä,
pihtejä, kuparilankaa, magneetteja, tiirikkalenkki ja kolvi, laukun pohjalla
kieri alumiinirenkaita, pultteja ja muttereita, kansiotaskuihin oli sullottu
eväspaperia, siivu munuaispiirakkaa, tyhjä savukeaski ja purukumikääreitä.
Jotain silti puuttui. Malky taittoi Sullivanin pitelemän Chroniclen kulmaa,
kurkisti lehden yli ja hymyili, veti viivan kaulansa poikki. Sullivan laski
lehden kädestään, kiersi mustekynän kiinni ja kiskaisi stetoskoopin kaulaltaan.
Malky vilkaisi kesken jäänyttä sanaristikkoa.
— Auttaako tämä keskittymään? hän kysyi taitellessaan stetoskoopin
laukkuunsa.
— Ala vetää siitä.
Malky keräsi hyllyiltä tupakkakartonkeja ja arkistokaapin päältä
kameran, pakkasi tupakat laukun pohjalle, laski kameran hellä varoen niiden
päälle, riipaisi nimikirjaimensa kirjanpitoon ja katseli ympärilleen.
— Missä minun jalkani on? hän virnisti epävarmasti.
Johtaja Sullivan löi nyrkkinsä seinään.
Malky peruutti takaisin tiskin taakse, joi oluensa loppuun, tekstasi
liitutauluun cocktailtarjoukset, pyyhki ja piirsi kirjaimet uudelleen, sanat
katkeilivat, hikka loukutti aataminomenaa, numerot kaatuivat, käsi kulki
alavireessä piirtäen liitutauluun pullean sydämen. Jukeboksi oli vaiennut,
tanssityttö istui Mickey Lewsin polvella, siivooja kantoi keittiöstä ämpäriä ja
kamerajalustaa. Malky laittoi nimensä baarimikon ojentamaan vihkoon, pyyhki
kolmijalasta perunamuusikokkareet ja nousi kadulle.
Aurinkoinen päivä. Hän kääri laukkuunsa Fillmoren tanssisalin seinään
liimatun Ray Charlesin keikkamainoksen ja jatkoi katua alas, poikkesi ovista
sisään ja kävi ovista ulos, jauhoi purkkaa, söi suklaata, vaihtoi kuulumisia ja
kuunteli valituksia. Hän oli johtaja Sullivanin alainen, yksi parhaista. Pomo
omisti tanssisalin ja tuntihotellin, lounaskuppilan ja juomakuppilan, ja Malky
oli hänen oikea kätensä. Malkyn vastuulla oli kolmesataakaksitoista tupakka-,
makeis- ja musiikkiautomaattia, hän oli laitehuoltaja, joka piti päivästä
toiseen levyt pyörimässä ja askit ojennuksessa, hän tunsi mekaaniset laitteet
paremmin kuin astrologisen karttansa, hän oli korvaamaton, ja hän oli valkoinen.
Se oli ehdoton juttu, kun hän nousi Nob Hillin, Russian Hillin ja Pacific
Heightsin rahalta tuoksuville rinteille, missä sai samppanjaa ja raakaa kalaa.
Hän hikoili kuin pieni possu, puhui työn äärellä chicagoa ja tauolla irlantia,
riisui maiharinsa ja emännän daisarit, palasi kansan pariin. Hän vei vanhat
levyt radioon ja haki uusia postista, laski rahojaan ja kuitteja, maksuja ja
tositteita, raapi päätään ja joi ilmaiset oluet. Hän täytti masiinat ja keräsi
kolikot, viilasi mittareita ja kuunteli moottoreita, tiirikoi runnellut lukot
auki, veti raha-aukosta naulat magneetilla, kiskoi purkkaa ja tikkuja
pinseteillä, porasi ja ruuvasi, juotti ja kiillotti, – kirotut tenavat. Ei
paikkaa minne ne eivät olisi älynneet näppejään työntää.
Linja-autossa Malky istui takapenkille. Hän pyyhki piilolinssit
paidanhelmaan, nuolaisi sormiaan ja hieroi sylkeä silmiinsä. Hän kääri sätkän,
etsi tulitikkuja, kuuli kuskin ärhentelyt ja veti ikkunan auki. Hän antoi
mielensä ajelehtia irrallisena, sormien välissä lepatti kuitteja, dieselin haju
ärsytti, maailma vilisi sumeana ohi, tuuli imaisi palavat laput mukaansa. Malky
otti laukustaan ruuvimeisselin. Hän irrotti bussin katosta peltilevyn, joka
antoi värillisille luvan istua ja tupakoida, pudotti levyn laukkuunsa, lupa oli
vanhentunut, nyt kaikki saivat istua.
Malky jäi bussista ennen Golden Gate Parkia ja kävi viinakaupassa,
jatkoi matkaa ylämäkeen vähemmän alamaissa ja hikoili enemmän. Kamerajalusta
oli vanhaa rautaa, pullo painoi laukussa, askel kantoi hitaasti eteenpäin.
Taivas oli muuttunut pilviseksi.
Malky alitti puiston portit, jatkoi eukalyptuspuiden alle varjoon,
nojasi puuhun ja virtsasi. Hän kuivasi kätensä hiekkaan, otti laukusta
sitrusviininsä ja huuhtoi kurkustaan katolisen ristivedon. Viini oli Thunderbirdiä,
Ernest ja Julio Gallon rypälejätettä, leka maksoi tuskin mitään, voltteja
riitti pariksi tunniksi. Malky jatkoi hidasta kulkua, tuli kummulle jonka
nurmipintaa rumensi pälvi ja monta pientä kuoppaa. Malky laski kantamuksensa,
pyyhki otsansa, hieroi pullon maan sisään ja jäi odottamaan.
Hän oli tullut ottamaan kuvia auringosta. Tällä hetkellä kohde oli
pilviverhon takana, kohta se putoaisi puiden taakse. Tänäänkin kävisi niin.
Malky odotti. Säät tulivat ja menivät, aurinko pysyi, se oli varma kuin vetypommi.
Malky oli viettänyt kummulla tuhansia tunteja. Joskus taivas säkenöi, joskus
meni matalalta, joskus kesti kauan haarukoida tietty hetki aina kameran
ristikkoon asti, joskus naksui jatkuvasti tyhjää. Kaikki oli kiinni auringosta.
Sen silmiä raastava polte oli jättänyt jälkensä kummun pintaan, sen oikutteleva
kainous oli vienyt Malkyn professorilta muistin, se saatanan pallo oli vienyt
Malkylta opinto-oikeuden, miten yksi aurinko pystyikään rassaamaan hermoja.
Mutta toisin kuin taide & käsityölinjan professori, Malky tiesi mitä oli
tekemässä. Kun kuukaudesta toiseen asetteli kameran ja kolmijalan ja putket ja
ajastimet kohti aurinkoa ja jäi odottamaan, niin oli pakko tietää. Hän oli
tiennyt kohta neljä vuotta. Japanilaisen teetarhan päälle kaartunut auringonnousu
oli tallentunut vuonna kuusikymmentäyksi, keskipäivän korkein kohta lumpeita
piiskaavana sadekesänä kuusikymmentäkaksi ja hennon keltaisten
jasmiiniköynnösten lomitse punertava iltapäivän autere vuotta myöhemmin.
Kuluvan vuoden keväällä, niin lähellä viimeistä kuvaa, Malky oli kohdannut
vastoinkäymisiä. Hän oli istunut kummulla kuun noustessa, kamera oli surrannut
pitkällä valotusajalla, siinä välissä ehti kääri jointin ja käydä nakkaamassa
vettä, ja sinä aikana, auringon painuessa hiljalleen teetarhan lampeen, kamera
oli varastettu. Se oli ollut Leica M1, kuten tämä nykyinenkin, ja siinäkin oli
ollut Summaronin objektiivi. Ne erottamattomat kaverukset olisivat voineet
kertoa monta tarinaa ja kertoivat varmaan vieläkin, vaan eivät enää Malkylle. Uuteen
kameraan hän oli saanut rahat johtaja Sullivanilta. Kallista lystiä, mutta Ajan
kierto oli jo niin lähellä päätepistettä ettei sitä voinut enää keskeyttää.
Malkyn ei tarvinnut muuta kuin kaapata punaisena palavan tulipallon
laskeutuminen japanilaiseen teetarhaan, kuu ja tähtitaivas, ja hän olisi
valmis. Oli kertoja jolloin hän oli ollut jo lähellä onnistumista, kaikki
tähdet olivat olleet kohdallaan, samoin kuu, mutta sitten – Ajan kierron
kääntöpuolta esittävä – puisto oli menettänyt järkensä. Se oli tapahtunut
vähitellen, miltei huomaamatta. Ensin lehvästöt olivat vain kahahdelleet ja
ristikon poikki oli vilahtanut häilyviä varjoja, sitten se oli levinnyt kameran
eteen kuin eväsliina ja sitä se oli ollutkin. Sairauden nimi oli seksi. Se oli
alkanut varjostaa puiston hyvinvointia ja Malkyn etsintä yhä useammin ja yhä
rajummin toistuvin kohtauksin. Aurinkoon ja kuuhun ja muihin kappaleisiin
saattoi luottaa silloinkin kun ne pysyivät piilossa, mutta puisto oli
menetetty, se oli hauras, hajoamaisillaan oleva, parasiittien myllertämä
pesäke. Malky oli kerännyt kameraansa joitakin näytteitä. Osa niistä oli
hyppinyt tasajalkaa, osa kaatunut housut kintuissa, osa lähestynyt
aggressiivisesti, monilla oli paikat kohdallaan. Syöpäläisiä ne olivat yhtä
kaikki. Eivätkä ne uskoneet että Malkyn kuvauspiste oli Malkyn piste, – ja näin
oli ollut jo vuosia. Malky oli yrittänyt valottaa tielleen osuneille tytöille
ja pojille, juopoille ja rakastavaisille, ruumiillisen työn tekijöille ja
pukumiehillekin prosessinomaisen työnsä ajallista pituutta, staattisuuden
vaatimusta sekä taivaankannen poikki liukuvien konstellaatioiden suhdetta
auringon positioon silloin kun sen kuvasi pienellä polttovälillä, ja saanut
lempinimen dorka.
Malky hieraisi silmiään. Pilvisen päivän poikki oli kulkenut keltainen
häive. Hän veti naarmuuntuneet silmälasit povitaskustaan, purki rintataskustaan
filmirullia, nosti kameran tupakkakartonkien välistä, huitaisi sitrusviinin
kyljelleen ja istahti takaisin alas. Pilviverho oli yhtä paksu kuin ennenkin,
viini norui hänen kenkiensä yli, valo oli ollut vain välähdyksenomainen hetken
leikki, ohut valonsäde, ei edes sitä, ohi kulkenut hahmo oli hämännyt hänet, ei
edes lintu, tai koira tai pooloa pelaavien hurjapäiden hevonen. Hän oli jälleen
kerran mennyt tolaltaan tyhjän tähden. Malky väänsi rilliensä rautalankasangat
korviensa takaa, puri sankoja, manasi maahan valunutta viiniä, katseli sumun
läpi kummun juurella kököttävää hahmoa jolla oli kimalaisen viitta,
hunajalakki, mustat sukat ja käsilaukku, tyhjä ilme, kova ilme, kalpea iho ja
maalatut huulet, puuteria ja verenpunaa, kummun juurella näyttelijä, ei
mehiläinen, pelkkä teeskentelevä, viileä sokerikärpänen, seipään niellyt
pilvimuodostelma, stoalainen aurinkokenno, pyhä neitsyt mikä nimi yliopistobändille.
Malky puhdisti maahan kovertamiaan koloja, joihin hän tapasi pystyttää
kamerajalustan, hän huokaili raskaasti ja hypisteli multaa, kuolleita lehtiä,
ajoi muurahaisen koloon ja ahdisti sen linssin alle, käsitteli objektiivia kuin
avaruusteleskooppia, muurahainen meni hänen pulloonsa, kummun juurella nainen
heilautti viittaansa, vaihtoi jalkaa, rintoja peitti linnunpesä, Malky puhalsi
roskan linssistä, jäi odottamaan.
Kaiken hän oli kokenut. Jotkut kohtaukset kaiken lisäksi kokenut monta
kertaa. Jos viittaa hypistelevää ja esiintymishaluista mutta päinvastaista
esittävää keekoa pyytäisi ystävällisesti suuntaaman askeleensa kauemmaksi niin
saisi kuulla ikeniä kiristävän kliseen puiston kuulumisesta kaikille. Jos
kertoisi mieltyneensä ihmisten sijaan luontokuvaukseen saisi kuulla ettei
puisto ole luontoa – kasvitieteellisessä mielessä totta, mutta todellinen
luonto oli kaukana Oaklandin vuorilla, missä joutui kävelemään ylämäkeen
käsittämättömiä matkoja pääsemättä puusta pitkään. Malky huokaisi vilpittömän kovaäänisesti.
— Mitä etsitte?
— Ruokapaikkaa.
— Teidän esityshän oli toisella puolella kaupunkia?
— Nyt on breikki, nainen vastasi.
— Ja tulit siihen sitä viettämään?
— Sinähän olet ammattilainen?
Tämän kysymyksen Malky oli kuullut ennenkin. — Kunhan näpsin.
Nainen kääntyi, nosti kädet rinnoilleen ja likisti. — Kuvaa minua, tämä
sanoi, juuri kuten Malky oli arvannutkin. — Veikö kissa kielen?
— Ihmiskuvaus vaatii toisenlaista valoa ja toisenlaista filmiä, Malky
vastasi mekaanisesti. — Salamavaloja, tunnelmaa ja senpäiväistä jatsia, kaikkea
mitä minulla ei nyt ole mukanani.
Naisen hampaat välähtivät kuin leikkurit. — Darnell sanoikin että sinun
kanssasi tulee vaikeuksia.
— Kuka sanoi?
— Sen lisäksi hän sanoi että sinulta saa leipää.
— Leivänmurujako te tulitte nokkimaan, neiti hyvä?
— Tulinpa hyvinkin, hyvä herra. Leipää. Kakkua, ituja, suklaata,
taikinaa, mitä vain tahdotte tarjota.
— Heinää?
— Käy sekin.
Malkyn jaettua unssit kymmenyksiin he ajoivat Howard Streetille. He
tutkivat harjoitusnäyttämön varauskirjaa, joka oli täynnä. Harmi, sillä se oli
ainoa paikka jossa oli kunnon valot hiljaisiin hämykuviin.
Valojen puutteessa he tyytyivät sivuhuoneisiin. Malky neuvoi istumaan ja
Malky neuvoi seisomaan, Leica rasahteli, nieli ja sulatti. Malky tallensi Scapinon
ja Hollywoodiin taipuvan naisen ja viileän tytön tyhjät kasvot. Malky istui,
aika riensi, filmi paloi, tarttui kalpeaan ruumiiseen, harsoon verhottuun
vartaloon, leikki puolivarjossa, puolittain makuulla, otti folioon käärityn
torson, sai sen nauramaan kiihkeästi ja kauhuissaan, näyttämään murtuneelta ja
julkealta, avasi hiukset ja peruukin, Kleopatran ja englantilaisen tuomarin,
tunsi aamutakin lohikäärmeet, levänvihreän, ja alushameen kultaiset ompeleet.
Malky avasi pullon ja väänsi kamerasta jengat. Hän toi esiin Kimin
parhaat puolet, nosti rintoja, vei kädet sivuun, kohotti reittä, taittoi
nilkkaa ja kantoi koko tytön pöydälle. Hän otti silitysraudan, ompelukoneen,
lankarullat ja neulatyynyt, käytti kaikki samassa kuvassa eikä ollut
tyytyväinen. Kamera jaksoi, Malky ei, valo oli vähissä ja edessä oli paljas
nainen, kireä ja terävä, yläluokkainen ja läpikuultava, puhdas, kliininen,
puhtaus ei tartu filmille. He menivät kokoustiloihin, siellä oli loisteputkia
ja piirtoheitin ja kuumaa valoa. Kim istui lasin päälle kuin hyönteinen
mikroskoopille, jaksoi poseerata lihaksenkaan värähtämättä vaikka paloi, se oli
kiitettävää, kameramies kiitti. Kimin raajat taipuivat asentoihin joita näki
sirkuksessa, se oli kamalaa, siihen kamera takertui.
Harjoitusnäyttämöllä iltaa istui Androids, toiskätinen pumppu jonka
soitto takkusi. Yhtyeen avaruuspuvut johtivat sähköä, tremolo puudutti sormet,
lava tärisi ja ilma värähteli. Oikosulku katkaisi talosta sähköt. Solisti
kaatui tajuttomana lattialle, käsivarsi sätki hervottomana, se oli kuin
sähköankerias ja niin se olikin, hyvä nimi yliopistobändille.
Piirtoheitin savusi. Malky kiskaisi housut ylös, Kim pyyhki jalkovälinsä
kalvoihin. He poistuivat pimeästä varastorakennuksesta, ajoivat läpi valonsa
sammuttaneen kaupungin, Malky järsi maiharin kaulusta, Kim ohjasi valkoista
Vespaa. Malky oli kuumissaan ja janoinen. Kim oli rento tyttö ja rikas kuin
sylki bakteereista. Tytön satulan alla kilisi avaimia tuhanteen paikkaan ja
valtakuntaan, jonne laitehuoltajalla ei ollut asiaa, ei vaikka olisi miten
valkoinen. Kim Songin avaimet sopivat pesulaan ja suutariin, kulmakauppaan ja
hotelliin, yksityisiin koteihin ja tyhjiin taloihin, Kim meni nuottiavaimella
radioasemalle ja purkinavaajalla kalastusalukselle, Kim meni Chinatowniin ja
Malky Sullivanin baariin. Hän pyöritti tiirikkarengasta kädessään, siitä ei
ollut mihinkään.
KPFA, 101 MHz
”Rakkaat alamaiset. Tänään Norjan prinssi ja Martin Luther King
vaihtavat kättä ja valtikka vaihtuu ja. Norjan prinssi on viikingeistä vaalein
kaljupää, pastori King universumin tummin nobelisti. Tästä ei enää poru parane.
Musikologian laitoksen hylly olisi voinut tarjota konservatiivista
hallitustamme järkyttäneen tapauksen kunniaksi herra Griegin säveltämän Vuorenpeikkojen
tanssin, mutta kun ne kurjat nuotinviilaajat eivät päästäneet minua edes
kirjastoonsa. Vieressäni istuva poliittinen toimittaja Zelda Zeldith, jonka
niskakosketus jaksaa säväyttää kerta toisensa jälkeen, tietää kaikeksi onneksi
miten hädässä ystävän kanssa istutaan. Zeldan meikkipussista löytynyt
uunituore, korkkaamista vajaa pikkumusta pitää sisällään kunnioitettavan lyhyen
näkemyksen herra Griegin mahtavasta säveltaideteoksesta, vielä paremmaksi
singlen tekee sen nimi: Satan’s Holiday. Nimestä huolimatta nuotit on
kähvelletty vuoronpeikkojen luolasta. Oletteko valmiit? Seuraavaksi
pilottiryhmä Lancasters tuottaa tärykalvoja puhkovan sähköisen instrumentaalin,
jonka jälkeen, jos teillä on taju yhä tallella, saatte kuulla huolestuttavia
uutisia maailmalta. Meikäläiset pommittajat matkaavat parhaillaan urku auki
kohti pientä Vietnamia. Hyvää matkaa. Tai Bon Voyage, kuten Saigonissa
sanotaan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti